Nagłośnienie na imprezach artystycznych

nagłośnienie w przedstawieniuKażdy kto choć raz brał udział w jakimkolwiek przedstawieniu muzycznym czy teatralnym, wie jak ważne jest nagłośnienie. Najlepszym rozwiązaniem jest spektakl w wersji akustycznej, jednak tu występuje ograniczenie ze względu na złą akustykę sal. W takich wypadkach niezbędnym jest zastosowanie profesjonalnego nagłośnienia. Jeśli jest możliwy dostęp do takiego sprzętu, wystarczy umiejętne rozmieszczenie i zachowana kolejność — patrząc ze sceny — mikrofony, odsłuch, głośniki. Należy zwrócić również uwagę, na stanowisko realizatora dźwięku, które nie może znajdować się obok kolumny, ponieważ uniemożliwia to ustawienie właściwych proporcji dźwięku. Najlepszym usytuowaniem stanowiska będzie ustawienie go w znacznej odległości od kolumn, pośrodku widowni lub na końcu sali, by realizator mógł odpowiednio sterować nagłośnieniem. Niekiedy z powodu braku odpowiedniej długości kabli i z innych ograniczeń realizator dźwięku ma swoje miejsce przed publicznością, wtedy warto poprosić jedną osobę, aby w trakcie spektaklu przemieszczała się wśród widowni i informowała realizatora, czy dźwięk dociera do widzów. 

Podstawowe elementy nagłośnienia to służący do korekcji dźwięku i podłączenia jego źródła mixer (lub, o ile nie zdecydujemy się na kolumny aktywne - power mixer, czyli połączenie standardowego mixera ze wzmacniaczem), kolumny (aktywne - z wbudowaną końcówką mocy lub pasywne - wymagające podłączenia do wzmacniacza lub power mixera), źródło dźwięku (odtwarzacz CD, komputer, itp.), okablowanie oraz mikrofony (przewodowe, bezprzewodowe, nagłowne, ściągające (pojemnościowe). Wybór i zakup tego ostatniego elementu nie jest rzeczą łatwą.

jak wyreżyserować przedstawienie Najbezpieczniej będzie wybrać coś, z asortymentu wiodących marek takich jak: Shure, Sennheiser czy AKG. Produkty te są wytrzymałe, dobre jakościowo, zbudowane z solidnych podzespołów. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów mikrofonów. Należy pamiętać, że w tej branży cena sprzętu przekłada się na jego jakość. Doskonałym rozwiązaniem jest wybór mikrofonu bezprzewodowego jednak jego cena jest dużo wyższa, niż cena mikrofonu przewodowego. Rozwiązaniem, które nie ogranicza swobody ruchu jest wykorzystanie mikrofonu nagłownego. Jeśli na scenie pojawia się chór, warto wykorzystać mikrofon ściągający tj. pojemnościowy. Jednak nie jest to polecany sprzęt ze względu na to, że często powoduje sprzężenia a dodatkowo jest uciążliwy w obsłudze. Istotą role w otrzymaniu dobrego dźwięku jest umiejętne posługiwanie się mikrofonem — powinien być trzymany przy ustach, w pozycji na wprost. Przed występem, warto zorganizować próby dźwięku, by sprawdzić czy wypowiadane kwestie są zrozumiane i dobrze słyszalne, ponieważ zła organizacja dźwięku może zniweczyć całe artystyczne przedsięwzięcie.